Honda CBF1000a bijna zes jaar oud?

honda CBF1000a

Het is niet te geloven . . .  mijn moto ( Honda CBF1000a ) wordt binnenkort zes jaar. Toen mijn oude CB750 (°1994-2010/150.000Km) aan vervanging toe was leek de CBF1000a een ideale upgrade; deze zit en rijdt goed en voelde direct héél vertrouwd aan. Doordat dit een “einde reeks” model was kreeg ik nog een ferme korting en koffers voor minder dan 9000€. Dus sinds 1 juli  2010 ben ik de trotse eigenaar van een knalrode Honda CBF1000a met ABS. De nieuwe aanwinst had een longinhoud die ¾ groter was, het vermogen steeg evenredig van 73PK@8500rpm naar 97PK@8000rpm en het koppel nam zelf iets meer toe :);  van 62Nm@7500rmp naar 97 Nm@6500rpm.   De CBF heeft trouwens een heel rechte koppelcurve en is een plezier om mee te rijden :), of zoals in het artikel over de CBF100a vermeld wordt: zet hem in 6° versnelling en ge kunt er overal mee komen (als het toerental maar boven de 15000 rpm blijft). Komt er bij dat hij iets zuiniger is, iets minder geluid maakt en iets sneller gaat dan mijn vorig beestje, laten we hopen dat ik er nog jaren mee mag rijden. Zijn er in in die zes jaar nog aanpassingen doorgevoerd? Ja hoor.

  • Zumo 550 GPS vervangen door de Zumo 660LM, volgens mij nog steeds de meest veelzijdige moto GPS.
  • Bij aankoop stond er een elektronisch ScottOiler ketting smeersysteem op, na 5½ jaar heeft de elektronica het opgegeven en is het vervangen door een eenvoudig mechanisch systeem van Osco. Ik weiger om het mechanisch systeem van ScottOiler te installeren omdat dit een kleine ingreep vergt in het vacuum systeem van de motor.
  • Het standaard scherm is eerst vervangen door een groter scherm . . . en na een breuk in de garage (en terugbetaling door de verzekering) vervangen door een groter scherm met regelbare windgeleiding, wat resulteert in minder wind/turbulentie/geluid.
  • Bij sportief rijden zat ik regelmatig door mijn voorste veren, deze zijn vervangen door progressieve veren  . . . en dat gaat echt wel een pak beter.
  • De banden zijn al enkele keren vervangen, maar de huidige “Michelin Pilot Road 3” zijn zowat de beste banden voor mijn rijstijl :).
  • Na een vandalenstreek heb ik ook valbeschermingen laten monteren.

Ondertussen heb ik het grootste deel van Europa gedaan met die juweeltjes en probeer ik af en toe eens een weekendje te cruisen als het weer wat meezit. Het volgende weekend staat reeds in de planning ergens deze maand.

Tags: , ,

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.